A digitális méréstechnika a természettudományos oktatásban

Szenzorok, adapterek, digitális mérőeszközök, digitális méréstechnika - hogyan épülnek be ezek a kifejezések a természettudományos oktatás mindennapjaiba? Mikor lehet elkezdeni a korszerű mérőeszközök megismeretését a fiatalokkal? Hol, hogyan és mire lehet alkalmazni egy korszerű iskolai természettudományos laboratórium eszközeit? Ezek voltak a központi kérdései a konferenciának.

A Csorba György Komplex Természettudományos Laboratóriumi Központ munkatársai a XXI. századnak megfelelő megjelenés mellett a XXI. századnak megfelelő tartalomra is kiemelt figyelmet fordítanak. A modern laboratóriumot a kor követelményeinek megfelelő oktatási formákkal töltjük meg. A korszerű pedagógiai módszerek mellett a laborórákon használt eszközök nagy része is a fiatal korosztályhoz igazodik, hiszan számukra természetesek a digitális kijelzők, érintőképernyős, automata eszközök használata. A pedagógusok számára inkább jelent gondot a hagyományos kísérleti eszközök helyett megszokni az újakat. A konferenciának az volt a célja, hogy a digitális mérőeszközök alkalmazásának lehetőségei közelebb kerüljön a természettudományokat tanító kollégákhoz.

Antalné Csorba Katalin több éve használja napi rutinként az Almus Pater Taneszköz és Intézményellátó Zrt. által forgalmazott digitális mérőeszközöket és érdekes példákon keresztül mutatta be, hogyan lehet az iskolai mérőeszközöket az osztályterem mellett a játszótéren illetve egy erdei kiránduláson is használni. A kicsi gyerekkel a labda pattogását lehet megnézni a kijelzőn, míg a gimnazisták a labda helyváltozása során fellépő távolság-, sebesség- és gyorsulásmérésre használhatják ugyanazt az eszközt.

Pántyáné Kuzder Mária és Dr. Velkey Lászlóné a gimnáziumi fizika és kémai oktatáshoz kapcsolódó érdekes alkalmazásokat mutattak be.

Szabó Norbert, a Miskolci Egyetem Villamosmérnöki Karának munkatársa arra mutatott rá, hogy milyen lehetőséget kínál a fiatalok számára az, ha már a középiskolában megismerkednek korszerű eszközök használatával, hiszen az egyetemi oktatás arra készíti fel a hallgatókat, hogy tudják használni és továbbfejleszteni az iparban használatos digitális mérőeszközöket. 

A robotporszívók, okostelefonnal irányítható háztartási gépek lehet, hogy még nem tartoznak a mindennapjainkhoz, de a fejlődés ebbe az irányba tart. Ezeknek a gépeknek a használatára fel kell készülni. Ez a felkészülés a Lévay Laborban megkezdődött. Az élethosszig tartó tanulás pedagógusra és tanítványaikra egyaránt érvényes. Az egymástól való tanulás kiváló lehetősége volt a konferencia.

Dóka Erzsébet